Project I reflectie


In dit semester moet ik voor het vak “Project I” een project realizeren in ongeveer 3 weken tijd.

Het thema van mijn project was een schaakbord die de moves en beurten volgt en toont op een website. Ik moet niet alleen de hardware en software regelen, maar ook een aantal bestanden uittypen of maken voor alle juiste competenties te beheersen. Dit bevat:

  • Een zelfreflectie opdracht
  • Een instructable
  • Een poster

Tijdens die 3 weken moet ik een aantal milestones en MVP’s realizeren en tonen. Nadat alle MVP’s bereikt zijn moet ik mijn project voorstellen voor de jury.

De projectweken begonnen en ik had geen idee wat/hoe ik alles moet doen.

Ik kwam naar de eerste dag zonder verwachtingen, ik had een project idee dat goedgekeurd was maar ik had absoluut geen idee wat we zouden moeten doen.  Ik wil gewoon slagen, als dit nu met een slordig of net project is doet er voor mij niet zo zwaar toe. Natuurlijk zo net mogelijk. De eerste week had ik al een aantal gedachten en opinies over dit project:

  • We krijgen te weinig tijd
    • 3 weken voor een volledig project + een aantal word documenten + instructable is niet genoeg. Vooral als je een groot project hebt die veel logica vereist. Je moet daarnaast ook nog eens een website schrijven. Waarom moeten wij zoveel word documenten uittypen.
  • Te weining leerkrachten voor walk-in momenten
    • Ik heb soms 30 minuten in de rij moeten staan om een smalle verandering te laten checken en goedkeuren.

Ik denk dat dit ervoor zorgt dat je in hogere tijdsnood bent, tenzij je een iets smaller project hebt ofdat je er al aan begonnen was voor de examen.

Waarom stressen?

Na 3 weken van project had ik vooral het idee dat er meer aandacht wordt gestoken in al de bestanden en  effectief niet op het project. Wat ik soort van jammer vindt, maar daarnaast kan je ook geen super groot project realizeren in 3 weken tijd. Mijn opinie hierover:

  • Te veel werk
    • Ofwel moet er minder tijd besteden worden aan het maken van de instructable, of moet het project iets kleiner worden voorgesteld. Minder sensoren zou een goede optie zijn.
  • Leerkrachten bij walk in momenten
    • 30 minuten in de rij wachten is misschien toch wat te veel, en als bijna iedereen op dezelfde dag goedgekeurd moet wordan dan kan dit wat krap zijn. Maar ik snap dat er soms geen andere leerkrachten zijn die dit kunnen goedkeuren.

Naast het tijdsgebrek had ik eigenlijk wel een goede 3 weken. Veel gewerkt voor school, en ik vindt het timing system met de RFID badge en Toggl ook wel zeer goed uitgewerkt. De omgeving was ook zeer aangenaam om in te werken.

Hoe kan ik het beter doen ?

  • Wat eerder eraan beginnen
    • Hierbij moet ik wel weten wat ik zou doen?
      • Kan Howest de opdrachten iets eerder online zetten? Of stonden die vroeg genoeg online maar zag ik het niet?
  • Eerder mijn hardware bestellen
    • Ik had mijn schaakbord niet in de eerste twee weken wegens een bestellingsvertraging. Het moest normaal in de tweede week toekomen maar kwam pas in de derde week toe. Eerder bestellen is een plus dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *